Menu
Punten

Het einde van het jaar is een cruciale tijd, en je klanten rekenen op je om hun maaltijden nog lekkerder te maken!  Dit is dus het moment om je verkoop een laatste boost te geven! Maar als je aan de feestdagen denkt, denk je aan een indrukwekkend, goed samengesteld menu. Dus hoe kun je je winstgevendheid verbeteren terwijl je een assortiment aanbiedt dat is afgestemd op feestelijke maaltijden?
1.	Profiteer van je bestsellers met een hoge marge.

1. Profiteer van je bestsellers met een hoge marge.

Wat is een betere manier om de feestdagen te vieren dan met je bestsellers? Als je een volledig menu samenstelt met je bestsellers, ben je verzekerd van een mooie omzet. 

Om ze nog feestelijker te maken, kun je een gepersonaliseerde luxe versie aanbieden. Klanten zijn vaak bereid iets meer te betalen voor dit soort exclusiviteit. Zorg ervoor dat je menu alles bevat wat je nodig hebt voor een sprankelend feest, van aperitief tot dessert. Kies bijvoorbeeld een origineel aperitief, vergezeld door een assortiment hapjes. En waarom voeg je geen QR-code toe voor een sfeervolle Spotify-afspeellijst of enkele presentatietips? Hoe meer verrassingen op je menu, hoe blijer je klanten zullen zijn.

Extra tip voor slagers/traiteurs: Plaats aanvullende producten dicht bij de kassa, op oog- of handhoogte. Ga verder dan de maaltijd alleen en denk ook aan cadeaus. Adviseer een goede fles olijfolie, een mooi verpakte set kruiden of een set steakmessen.

2.	Vereenvoudig je mise en place.

2. Vereenvoudig je mise en place.

Overbelast jezelf niet door te veel verschillende menu's aan te bieden. Bied twee complete menu's aan met een vegetarische optie, met behulp van ons assortiment van The Vegetarian Butcher. Kies kwaliteit boven kwantiteit en beperk je menu. Koop je producten in grote hoeveelheden en bespaar tijd en geld door grotere hoeveelheden te bereiden.

Maak receptkaarten: Schrijf voor elk recept de exacte hoeveelheden, bereidingstijden en bereidingstemperaturen op. Dit zal de bereiding efficiënter maken en ervoor zorgen dat jij en je collega's allemaal op dezelfde manier werken - terwijl het risico op fouten en verspilling vermindert. 

Extra tip voor slagers en cateraarsMaak ook "receptkaarten" voor je klanten om hen instructies te geven voor het opwarmen en serveren van je gerechten tijdens de maaltijd!

Gebruik efficiënte producten: Eindejaarsfeesten vereisen producten van topkwaliteit. Het maken van demi-glace kan een grote opgave zijn, zowel qua kosten als qua arbeid. Kies net als Yves Mattagne voor het assortiment van Knorr Professional Authentic om je gerechten sneller klaar te maken, zonder te moeten inboeten op smaak of kwaliteit. Kijk ook eens naar ons Garde d'or-assortiment met basissen voor je sauzen en spaar tijd uit!

3.	Beheers je kosten

3. Beheers je kosten

Het beheersen van je kosten is een essentieel onderdeel van het maximaliseren van je winst. Er zijn veel factoren waarmee je rekening moet houden als je je budget onder controle wilt houden:

  • De inkoopprijs
  • Arbeid: hoeveel tijd besteed je aan het verwerken van een product of het bereiden van een gerecht?
  • Vaste en variabele kosten: zijn gas, elektriciteit en huur gedekt?
  • BTW

Ontdek onze UFS Food Cost Calculator en bereken de voedselkosten van je bereidingen online. Deze tool toont je onmiddellijk de impact van een stijging van de grondstofprijzen. Je vindt de voedselkostencalculator op onze website door op het recept van je keuze te klikken op de pagina Recepten. Gebruik onze Food Cost Calculator om je voedingskosten, je kosten per portie en je marge te berekenen.

4.	Adverteer je menu's

4. Adverteer je menu's

Je klanten beginnen al maanden van tevoren na te denken over hun eindejaarsfeesten. Zorg er dus voor dat je feestmenu's zichtbaar zijn vanaf begin november.

Verspreid je eindejaarsfolders en stuur een e-mail naar je vaste klanten. Overtuig deze klanten sneller door hen een kleine korting op een volgende aankoop aan te bieden of een geschenk voor de eerste X mensen die een bestelling plaatsen.

Fotografeer een voorbeeldmenu en publiceer het op je website en op je sociale netwerken om er reclame voor te maken.

UFS wil traiteurs en slagers helpen om bekend te worden op social media. Hiervoor bieden we je een Facebook-advertentie ter waarde van 450 euro om (potentiële) klanten in jouw regio te bereiken. 

5.	Plan vooruit

5. Plan vooruit

Anticipatie moet het sleutelwoord zijn voor je eindejaarsmenu's. Door te anticiperen kun je je kosten beter beheersen doordat je verspilling voorkomt. Anticiperen helpt je ook om de stroom klanten te beheren die hun bestellingen komen ophalen. 

Om de mise en place te optimaliseren, moet je alle voorbereidingen treffen die je van tevoren kunt doen. Als je bijvoorbeeld diepvriesdesserts wilt maken, kun je dat enkele weken van tevoren doen. 

Door je menu ruim op tijd voor te bereiden, kan je ook de stroom klanten beheersen die op piekmomenten hun bestellingen komen ophalen. Als de menu's al klaar en verpakt zijn, vermijd je eindeloze rijen in je restaurant of winkel. Je klanten zullen alvast tevreden zijn! 

Voeg een persoonlijk tintje toe: een handgeschreven kaart, een citaat op de verpakking of een klein cadeautje voor de kinderen. Een klein gebaar dat je betrokkenheid toont. En, indien mogelijk, bezorg de maaltijdboxen zelf bij je klanten.

6.	Is je menu Instagrammable?

6. Is je menu Instagrammable?

We leven in een Instagram-maatschappij: velen van ons delen onze feestelijke maaltijden op afstand met vrienden en familie. Voor jou is het gratis reclame! Zorg er dus voor dat je bijzondere aandacht besteedt aan de presentatie van je maaltijdboxen en gerechten. Een beetje extra publiciteit? Nodig je klanten uit om foto's van hun feestelijke boxen te delen door je hashtag te vermelden. Of verwerk je naam subtiel in je gerechten, bijvoorbeeld op een chocoladetegeltje dat je bovenop je dessert legt.

Vermenigvuldig het aantal likes op je maaltijdmenu door deze tips te volgen:

  • Geef een kijkje in de voorbereidingen in de keuken. Klanten houden van een blik achter de schermen.
  • Laat de mensen zien waarmee je samenwerkt, hun trots en liefde voor het vak.
  • Vertel het verhaal van een bepaald product of speciale bereiding.

Ben je nog niet actief op sociale netwerken? Dit artikel neemt je stap voor stap mee

Home
Producten
Favorieten
Cart
Menu